Ät och drick dig till bättre sömn

körsbärDet finns många sätt att förbättra sin sömn på, och många av sätten är betydligt mer uppenbara än andra. Bara en sådan enkel sak som att lägga om din kost kan göra väldigt mycket för att du ska kunna sova bättre om nätterna. Vi har redan varit inne på att många använder sig av sömntabletter, något som ser ut att öka, men det har visat sig att om du istället äter rätt form av mat på kvällen så har det samma effekt. Det finns en hemlighet till att göra sömnen bättre genom maten och det är hormonet melatonin.

Det som melatonin gör med kroppen är att den sänker dina stresshormoner, och det är oftast så att stressen är just det som gör att du inte kan somna eller sova bra. Det är de fria radikalerna som är orsaken till att du upplever stress och det i sin tur gör att sömnen blir dålig. Med melatonin så förbygger du och minskar andelen fria radikaler.

Vad är det då som du ska äta och dricka för att lugna ner din kropp? Körsbär och valnötter består av stora mängder melatonin och är därför utmärka att ha till sitt kvällsmål. Om man samtidigt ser till att få i sig kalcium så är det väldigt positivt, för kalcium hjälper nämligen till melatoninet att tas upp snabbare och bättre. Det har också visat sig att teer, speciellt med kamomill har en sömngivande effekt. Mat och dryck som du ska undvika är exempelvis snabbmat, chips, alkohol, godis, starkt kryddad mat och koffein.

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *